Tematyka autyzmu jest bliska wielu rodzicom. Każdego roku autyzm diagnozuje się u kilku tysięcy dzieci. Czym jest autyzm i co mogą zrobić rodzice dzieci autystycznych?

Autyzm u dziecka stwierdza się, gdy występuje u niego szereg charakterystycznych cech. W naukowych kręgach mówi się, że autyzm to w zasadzie nie jest choroba, no bo przecież nie da się tym nikogo zarazić. Z drugiej jednak strony jak wskazuje wiele najnowocześniejszych badań, przyczyny autyzmu u wielu dzieci wydają się być nieco podobne. Zauważa się między innymi wpływ wysoko rozwiniętych technologii (np. telewizja, gry elektroniczne). U ludzi ze zdiagnozowanym autyzmem czasem zauważa się również charakterystyczny profil flory bakteryjnej w jelitach. O autyźmie wiemy coraz więcej, niemniej nadal jest to zjawisko, które wymaga lepszego poznania. Przez wiele dziesięcioleci rodzice dzieci autystycznych nie mogli w zasadzie zrobić nic więcej jak pomóc swojej pociesze w życiu ze swoimi wadami. Najróżniejsze terapie pomagały również samym rodzicom w odpowiedniej komunikacji z dzieckiem, w zaspokajaniu jego potrzeb, itp.

Autyzm i terapia

Obecnie jednak coraz więcej mówi się o metodach pomagających dzieciom w prawidłowym rozwoju. Przecież również dzieci niezdiagnozowane miewają problemy na różnych etapach rozwoju – niektóre są w stanie z czasem takie braki nadrobić, inne niestety nie. Okazuje się, że nawet u dzieci ze zdiagnozowanym autyzmem, dorośli mogą wiele pomóc. Analogicznie sprawa się ma również w przypadku wielu innych zaburzeniach rozwoju takich jak asperger, zespół downa, czy afalia. W ostatnich latach sporo mówi się o neurobiologicznej metodzie terapii dzieci z autyzmem. Metoda Krakowska® została opracowana przez polskich specjalistów z zakresu logopedii dziecięcej. Fundamentem, na którym została stworzona metoda krakowska okazały się wieloletnie badania nad wpływem wczesnej nauki czytania na rozwój dzieci cierpiących na najróżniejsze zaburzenia. Obecnie nauka czytania stanowi ważny, choć oczywiście nie decydujący element samej Metody Krakowskiej®.

Mózg człowieka jest niesamowicie złożonym organem. Jedną z jego wyjątkowych cech jest neuroplastyczność. Na wszystkich piętrach układu nerwowego neurony mogą się uczyć przystosowując się do nowych okoliczności. Największą skłonność do nauki układu nerwowego zauważa się w pierwszych trzech latach życia. Jest to okres, w którym dziecko poprzez kontakty z otoczeniem intensywnie się uczy (w dużej mierze poprzez naśladowanie). W miarę rozwoju mózgu stymulowane są coraz to kolejne obszary odpowiadające za najróżniejsze funkcje poznawcze. Dzięki najróżniejszym badaniom, obecnie bardzo precyzyjnie określa się, na jakim etapie rozwoju zdrowe dziecko powinno wykazywać określone nawet najdrobniejsze umiejętności. Metoda Krakowska® polega na tym, że dziecko przeprowadza się przez kolejne fazy rozwoju nieustannie planowo stymulując określone obszary jego mózgu poprzez najróżniejsze ćwiczenia, gry i zabawy. Z pomocą terapeuty lub opiekuna, dziecko może spokojnie nadrobić zaległą naukę. Praktyka pokazuje, że terapia tego typu faktycznie pomaga wypracować u dzieci nowe funkcje poznawcze – w przypadku autyzmu są to w szczególności wszystkie umiejętności odpowiedzialne za komunikację z otoczeniem. W terapii prof. Jagody Cieszyńskiej wyróżnia się rozmaite etapy, należą do nich między innymi: stymulacja słuchowa, programowanie języka, wczesna nauka czytania, stymulacja funkcji wzrokowych oraz motorycznych, ćwiczenia lewopółkulowe, stymulacja pamięci, stymulacja kategoryzacji, itp.

Przykładowe pomoce do stymulacji pamięci u dziecka w sklepie Juniora.pl.


Symultaniczne i sekwencyjne strategie uczenia się. Jest to zestaw pomocy dydaktycznych dla terapeutów oraz rodziców pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym. Jest pomocny między innymi w ćwiczeniach: kategoryzacji, ćwiczeniach pamięci, ćwiczeniach identyfikacji oraz analizy i syntezy wzrokowej.


Pamięć 3d Maxi. Gra edukacyjna dla dzieci będąca jednocześnie znakomitą pomocą terapeutyczną. W trakcie gry układa się na czas wzory z kostek.


Pamięć Słowa. Znakomita gra pomagająca nie tylko w ćwiczeniach pamięci, ale również w ćwiczeniu spostrzegawczości oraz umiejętność prawidłowego kojarzenia obrazu ze słowem.

Neuroplastyczność mózgu u dorosłego człowieka

Mózg dorosłego człowieka również jest podatny na naukę. Neurony chętnie nabywają nowych umiejętności, a wraz z nauką nowych umiejętności w mózgu tworzą się nowe ścieżki neuronowe. To właśnie dzięki neuroplastyczności mózgu możliwa jest zmiana nawet najbardziej zakorzenionych nawyków. Chcesz poprawić neuroplastyczność swojego mózgu? Warto zaangażować się w naukę nowych umiejętności, należą do nich między innymi: nauka nowego języka, nauka gry na instrumencie muzycznym, rozwiązywanie łamigłówek, itp. Tego typu ćwiczenia poprawiają pamięć, koncentrację oraz przyczyniają się do rozwoju inteligencji.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here