Jeśli wiesz, czym jest biznes plan i dlaczego potrzebujesz go do rozpoczęcia i rozwoju swojej działalności, to nadszedł czas, aby zagłębić się w proces pisania planu biznesowego. Jak napisać biznes plan?

Jak napisać biznes plan?

Jak napisać biznes plan?Biznes plan powinien być zazwyczaj krótki i zwięzły. Najpierw Ty, a później ktoś inny, będzie musiał przeczytać ten biznes plan (nikt nie będzie czytał 100-stronicowego lub nawet 40-stronicowego planu biznesowego). Twój biznes plan powinien być narzędziem, za pomocą którego możesz prowadzić i rozwijać firmę, i z którego nadal będziesz mógł korzystać i udoskonalać go w miarę upływu czasu. Nadmiernie długi biznes plan to wyłącznie utrudnienie.

Powinieneś też napisać swój plan za pomocą języka zrozumiałego dla odbiorców. Na przykład, jeśli Twoja firma opracowuje złożony proces naukowy, ale twoi potencjalni inwestorzy nie są naukowcami (i nie rozumieją całej szczegółowej terminologii naukowej, z której chcesz skorzystać), musisz wziąć to pod uwagę.

Pisanie biznes planu może wydawać się trudnym wyzwaniem, ale nie musi tak być. Jeśli znasz swój biznes i pasjonujesz się nim, pisanie biznes planu, a następnie wykorzystanie planu rozwoju Twojej firmy nie będzie tak trudne, jak Ci się wydaje. Nie musisz wcale zaczynać od pełnego, szczegółowego biznes planu. W rzeczywistości znacznie łatwiej jest rozpocząć od prostego, jednostronicowego planu biznesowego, a następnie wrócić i później stworzyć szczegółowy biznes plan.

Pamiętaj, że Twój biznes plan jest narzędziem, które pomoże Ci zbudować lepszy biznes

Dobry biznes plan to żywe dokumenty, do których regularnie wracasz i które aktualizujesz, gdy dowiadujesz się więcej o swoich klientach, taktykach sprzedaży i marketingu, które działają, lub nie. Twój plan określa cele, które chcesz osiągnąć, i powinieneś go wykorzystać do śledzenia swoich postępów.

Z jakich elementów powinien się składać dobry biznes plan?

Po pierwsze, z opisu Twojej firmy i twoich planów. Powinien on zająć tylko jedną lub dwie strony. Następnie odpowiedz na pytania: co właściwie sprzedajesz i jak rozwiązujesz dany problem na rynku? Jaki jest twój rynek docelowy i konkurencja? Kolejna sekcja powinna omawiać Twój marketing i plan sprzedaży, planowane operacje oraz sposób mierzenia sukcesu. Opowiedz również o swoim zespole – inwestorzy szukają dobrych zespołów, nie tylko świetnych pomysłów. Skorzystaj z tego rozdziału, aby opisać go. Przedstaw też prognozę finansową.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here